Strona głównaPasjeCzas szparagów - jedz zdrowo i po królewsku

Czas szparagów - jedz zdrowo i po królewsku

Szparagi przez lata uznawano za wykwintne, lecz ekskluzywne warzywo. Polacy jednak z roku na rok coraz bardziej doceniają ich niepowtarzalny smak, a przede wszystkim wartości odżywcze.
Białe, zielone i rzadziej spotykane w Polsce fioletowe pędy szparagów, znane są jako dodatek do potraw lub danie samo w sobie już od starożytności. Ich smak oraz właściwości lecznicze doceniono szczególnie w okresie renesansu. Jedzeniem królów zwykło się je nazywać od czasu kiedy stały się ogromnym przysmakiem francuskiego króla Ludwika XIV. W Polsce najczęściej spotykane i uprawiane są szparagi białe. Są nieco twardsze od zielonych, dlatego wymagają obrania przed ugotowaniem. Z uwagi na czas gotowania nie należy mieszać różnokolorowych szparagów. Warto zaznaczyć jednak, że różnica barw nie ma wpływu na zawartość substancji odżywczych tego warzywa.

Szparagowa fiesta

© Jacek Chabraszewski - Fotolia.comSezon na jest bardzo krótki – naprawdę świeże i dorodne są tylko w maju i czerwcu. Dlatego warto spróbować ich właśnie teraz. Świeże szparagi mają jasne zamknięte główki, połyskujące pędy i elastyczną łodygę. Aby zachowały swój niepowtarzalny smak, dobrze jest przechowywać je lekko zamoczone w wodzie lub obłożone wilgotną ściereczką.

Przygotowanie szparagów jest wbrew stereotypom bardzo proste.

- Szparagi należy przede wszystkim umyć oraz odciąć twarde końcówki. Białe pędy musimy dodatkowo obrać. Gotujemy je w wysokim garnku, we wrzącej wodzie ze szczyptą soli i cukru, sokiem z cytryny i pomarańczy oraz odrobiną masła, pod przykryciem przez około 5-10 minut (w zależności od gatunku i grubości). Dobrze ugotowane szparagi powinny być miękkie, lecz jędrne – mówi Bogusław Michałowski, mistrz kuchni INTERFERIE Medical SPA w Świnoujściu. Równie dobrze smakują szparagi ugotowane na parze, upieczone w piekarniku lub na .

Pomysłów na przyrządzenie dań ze szparagami jest wiele. Do najpopularniejszych należą tarty, zapiekanki, omlety czy też kremowe zupy.

- Najczęściej podaję szparagi z młodymi ziemniakami, sosem holenderskim oraz masłem klarowanym. Świetnie sprawdzają się także jako dodatek do ryb, mięsa wieprzowego czy wołowego – podkreśla Bogusław Michałowski.

Na zdrowie szparagi

Szparagi to prawdziwa skarbnica cennych składników mineralnych i witamin. Są one doskonałym źródłem kwasu foliowego, witaminy A, witamin z grupy B, witaminy C, wapnia oraz błonnika. Zawierają dużą ilość glutationu, białka które pomaga w zwalczaniu miedzy innymi nowotworów oraz . Żelazo oraz potas obecne w tym warzywie wzmacniają naczynia krwionośne, zaś arginina chroni przed zakażeniami i przyśpiesza powrót do zdrowia po zabiegach operacyjnych. Dodatkowym plusem szparagów jest ich lekkostrawność oraz niska kaloryczność – jedyne 18 kcal
w 100g.

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

DZIESIĘĆ + SIEDEM =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X