19-06-2020
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Warto „słuchać" swoich emocji wybierając smak lodów, nowe ubrania, a nawet dom, wynika z badań opublikowanych w Journal of Consumer Research.
„Nowe badania wspierają teorie psychologii ewolucyjnej, sugerujące, że nasze emocje mogą być postrzegane jako zbiór ‘programów', które ewoluowały, aby pomóc nam w rozwiązywaniu istotnych, powtarzających się sytuacji i problemów z dużą szybkością i dokładnością, czy to chodzi o zakochanie się, czy też o ucieczkę przed drapieżnikiem", piszą autorzy badań z Columbia Business School, University of California, San Diego i Duke University.
„Przeanalizowaliśmy następujące pytanie: w jakim stopniu poleganie na swoich emocjach w porównaniu do analizy intelektualnej wpływa na spójność własnych preferencji", piszą autorzy. Aby na to odpowiedzieć, uczeni zaprojektowali eksperymenty, w których uczestnicy wybierali spośród 8-10 produktów, czasami opierając się na swoich reakcjach emocjonalnych, a czasem wykorzystując umiejętności poznawcze. Oto wniosek z badań: „przetwarzanie emocjonalne prowadzi do większej spójności preferencji niż przetwarzanie poznawcze". Tzn. badani byli bardziej zadowoleni z wyborów dokonanych pod wpływem emocji.
Odkryto też m. in., że uczestnicy badania częściej dokonywali bardziej spójnych wyborów, gdy dostarczano nie tylko nazw, ale i zdjęć produktów, gdy zdjęcia były kolorowe (a nie czarno-białe); kiedy uczestnicy byli zachęcani do zaufania swoim przy; kiedy uczestnicy mieli większe ograniczenia e (tj. gdy zostali poproszeni o zapamiętanie dziesięciocyfrowej liczby, a nie jedynie dwucyfrowej); kiedy produkty były bardziej niezwykłe (np. długopis z wbudowanym odbiornikiem radia) niż funkcjonalne (lampka LED do książek).
Wydaje się, że że stare powiedzenie, by ufać swojemu sercu dotyczy konsumentów. „Jeśli ktoś kupuje dom i bazuje na czysto poznawczych aspektach, takich jak wartość odsprzedaży, może nie być zbyt szczęśliwy, nabywając go", piszą autorzy. „Nasze wyniki wskazują, że serce może służyć jako bardziej niezawodny kompas niż rozum dla większego, długoterminowego ", dodają uczeni.
Na podstawie: