Strona głównaPasjeFleksitarianizm, Slow Food i kuchnia azjatycka - trendy kulinarne na rok 2018

Fleksitarianizm, Slow Food i kuchnia azjatycka - trendy kulinarne na rok 2018

Owsianka na mleku roślinnym, kasza jaglana z dodatkiem warzyw i kurkumy - topowe ubiegłoroczne pozycje kulinarne odzwierciedlały trend dbania o zdrowie i o to, co jemy. A jakie nowości pojawią się na naszych talerzach w tym roku? Fleksitarianizm, Slow Food, kuchnia azjatycka, jedzenie sezonowe i kulinarne eksperymenty - moc kolorów, smaków i doznań gwarantowana.
Fleksitarianizm, Slow Food i kuchnia azjatycka - trendy kulinarne na rok 2018 [fot. knorr]

Fleksitarianizm – z czym to się je?

Rok 2018 zrywa ze wszystkimi twardo narzuconymi zasadami odnośnie odżywiania. W miejscu dość restrykcyjnych diet prężnie przybiera na sile fleksitarianizm. Co to takiego? Jest to sposób odżywiania się polegający na świadomej, stopniowej rezygnacji z dań mięsnych na rzecz tych . Szacuje się, że w Polsce 20% mięsożerców chce ograniczyć spożywanie mięsa. W praktyce wygląda to tak, że osoba w większej mierze sięga po dania jarskie, a te mięsne wybiera okazjonalnie, np. podczas spotkania z przyjaciółmi czy rodzinnego obiadu. Zaletą tej diety jest to, że nie narzuca ona żadnych sztywnych zasad odnośnie ilości zjadanych składników. może, ale nie musi, być pierwszym etapem do rozpoczęcia typowo roślinnego odżywiania.

W obecnym roku chętnie zaczniemy sięgać po roślinne alternatywy mleka (napoje roślinne – np. sojowe, migdałowe, owsiane, ryżowe), co wzbogaci i urozmaici naszą dietę. Będziemy szukać inspiracji do wykorzystywania i tworzenia nowych dań z roślin strączkowych, takich jak soczewica, cieciorka czy fasola. Na popularności zyskają dania z kalafiora, np. puree czy ryż. A co na deser? Pudding chia! Nadal będziemy szaleć na punkcie małych ziarenek szałwii hiszpańskiej łączonych z napojami roślinnymi.

Fleksitarianizm to dieta wybierana często przez osoby, które chcą zdrowiej i bardziej świadomie się odżywiać. Taki sposób żywienia wpływa także pozytywnie nie tylko na nas, ale i na środowisko. Ponadto osobami decydującymi się na fleksitarianizm czasem kierują też pobudki etyczne i chęć walki o prawa zwierząt. Jedno jest pewne – ten sposób odżywiania pozwala wprowadzić do naszego życia same dobre nawyki. Niezwykle bowiem ważne jest to, by jeść świadomie. Pamiętajmy o tym!

Kuchnie Dalekiego Wschodu

Ten rok ma należeć do kuchni azjatyckiej – w szczególności koreańskiej. W poszukiwaniu prawdziwie orientalnych smaków sięgniemy także po przepisy kuchni tajskiej czy wietnamskiej. Zyskały one na popularności dzięki połączeniu wyrazistych smaków. W tym roku zainteresowaniem będą cieszyć się dania typu stir-fry, czyli stworzone z wykorzystaniem techniki energicznego smażenia na dużym ogniu. Sam proces jest tutaj krótki, intensywny. Wszystko odbywa się w ruchu. Chcąc przygotować dania rodem z jamy złotego smoka, w naszej kuchni nie może zabraknąć produktów takich jak: kolendra, bambus, olej sezamowy czy chili.

A jeśli szukamy miejsc, w których można zasmakować potraw z całego świata, w tym z kuchni azjatyckiej w nieco nowszym wydaniu – czas udać się do ! Znajdziemy tam takie smakołyki jak ramen burger – czyli taki z dodatkiem podsmażonego jajka i makaronu instant, czy poke bowl – hawajską miskę wypełnioną ryżem, warzywami i surową rybą. W tym roku głośno zrobi się także o potrawie o nazwie bibimbap. To nic innego jak ryż z dodatkami i pastą z ostrej papryki. Nasze kubki smakowe pokochają te wyraziste dania!

Jedz klorowo

Mówi się, że człowiek je oczami. Ile w tym prawdy? Sporo! Estetycznie podane jedzenie zachęca, pobudza naszą wyobraźnię. W roku 2018 stawiamy na różnorodność nie tylko smaków, ale i kolorów. Im więcej, tym lepiej! Nudnemu minimalizmowi w kuchni mówimy „nie!”. Naturalne barwniki takie jak węgiel roślinny czy te barwiące żywność, jak kurkuma czy sok z buraków, pozwolą nam na stworzenie prawdziwych dzieł sztuki na talerzu. Bądźmy kreatywni! Miks kolorów i barw jak najbardziej dozwolony! Dajmy się ponieść wyobraźni!

Slow food, czyli niech płynie czas

Żyjąc w ciągłym biegu, często nie przykładamy wagi do tego, jak i co jemy. Obiad na stojąco, niezdrowa przekąska na ząb, bo nie mamy nic innego pod ręką – znamy to. Obecny rok ma to zmienić. Czas odpocząć! Kiedy? Na przykład w weekend! Spotkajmy się z przyjaciółmi na wspólnym śniadaniu czy brunchu. Jeśli po ciężkim tygodniu chcemy odpocząć, a nasz budzik nie zamierza wybrzmieć przed godziną 10.00, nic straconego! Restauracje i kawiarnie coraz częściej proponują opcję śniadań nawet do godziny 16.00. Ponadto, część z lokali pozwala na dowolne łączenie przez siebie składników. Jesz, co chcesz i kiedy chcesz! Bez stresu - w końcu najważniejszy posiłek w ciągu dnia należy celebrować! A jeśli poczęstunek wolisz przygotować w zaciszu swojego domu, sięgnij po nieoczywiste rozwiązania. Kanapki z łososiem i awokado, a może rozgrzewająca, pełna kolorów szakszuka?

SezoNOWOŚĆ!

To słowo klucz 2018 roku.
Bazujmy na produktach, które rosną w danej porze roku. Dzięki temu jemy to, co akurat jest najzdrowsze, najsmaczniejsze i najtańsze. Kalendarz sezonowości warzyw i owoców pozwoli nam racjonalnie rozplanować posiłki oraz nieco ograniczyć swoje wydatki - radzi Joanna Piekarska, żywieniowiec marki Knorr.
W tym roku większą wagę przywiązywać będziemy do jakości produktów i tego, skąd pochodzą. Chętnie będziemy wybierać te z ekologicznych upraw, bez syntetycznych nawozów i substancji szkodzących środowisku. Do łask powrócą produkty zapomniane – topinambur, skorzonera oraz pasternak. Staną się one częścią kuchni nowoczesnej, a ich charakterystyczne kolory ubarwią każde danie.

Jedzenie hybrydowe, czyli eksperymentuj!

Co to takiego? To sposób, jak wykorzystać na nowo znane już nam potrawy lub produkty. Nietypowe połączenia smaków, struktur, kolorów. Owe „wynalazki” mają wzbudzać emocje, pobudzać zmysły węchu, wzroku, a także nasze kubki smakowe. Dla przykładu: pączek to nie tylko słodki wyrób cukierniczy z warstwą lukru na górze. Mieszkańcy USA dobrze wiedzą, że może być to także wytrawna przekąska, która zamiast słodkiego nadzienia kryje w sobie plastry bekonu. Koniec z nudą w kuchni!

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Pola Nadziei
  • Umierać po ludzku
  • EWST.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X