20-11-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Przekroczenie granicy wieku 60+ nie musi wiązać się z odłożeniem swoich pasji na bok i utratą pomysłu na siebie – wręcz przeciwnie! Co można robić na emeryturze? Być pszczelarzem, jeździć na rolkach, uprawiać jogę biegać, pielęgnować konie, być DJ’em czy tańczyć? Potencjał osób dojrzałych odkrywa III edycja ogólnopolskiego projektu „Głos Seniora”.
Ambasadorami akcji są Wirginia Szmyt (DJ Wika, 76 lat), Marek Frąckowiak (aktor, 64 lata) czy Krystyna Szubartowska (tancerka, 74 lata). Codziennie udowadniają, że wiek nie stanowi przeszkody na drodze do samorealizacji. Trzeba więc zmienić sposób patrzenia na ludzi po sześćdziesiątce. Seniorzy to różnorodna grupa o indywidualnych poglądach i własnym sposobie na życie.
- Stereotypowe postrzeganie osób , jako wycofanych i zdanych na pomoc z zewnątrz, nie do końca pokrywa się z rzeczywistością. Polityka społeczna wobec osób starszych powinna być nakierowana na wszystkie grupy seniorów. Nasz projekt udowadnia, że nie jest problemem społecznym tylko źródłem inspiracji i wiedzy – tłumaczy Katarzyna Słowik, koordynatorka projektu.
Uważam, że grupa 60 plus jest w sposób niesprawiedliwy pomijana przez badaczy rynku, media i społeczeństwo. A przecież są to ludzie w sile wieku. Z dużym doświadczeniem, dysponujący sporym kapitałem i często wolnym czasem do zagospodarowania, z doświadczeniem życiowym, które może być wykorzystane w kreowaniu naszej rzeczywistości. Jest to grupa bardzo potrzebna społecznie – w ten sposób komentuje sytuację seniorów filmowy i teatralny Marek Frąckowiak.
O potrzebie zmiany wizerunku starości i konieczności zerwania ze stereotypami mówi również Paulina Braun, autorka projektu Dancing Międzypokoleniowy.
- Od trzech lat walczymy z wykluczeniem społecznym ze względu na wiek promując aktywnych seniorów, m.in. Dj Wikę, która jest rezydentką cyklu i jednocześnie Ambasadorką III edycji projektu "Głos Seniora". Wspieramy tego typu projekty i razem pracujemy nad zmianą wizerunku osób starszych.
W tramach akcji powstaje spot oraz kalendarz na rok 2015 z udziałem Ambasadorów 60+, promujące aktywne postawy seniorów. Projekt zakłada także wydanie trzech ogólnopolskich magazynów „Głos Seniora”, organizację ośmiu szkoleń oraz wykładów stacjonarnych dla seniorów w województwach: mazowieckim, dolnośląskim, śląskim, wielkopolskim, kujawsko-pomorskim, małopolskim, pomorskim oraz zachodniopomorskim.
Całość przedsięwzięcia wspiera Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Rządowego ASOS 2014-2020.