15-08-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Nowe badania wykazały, że granie w Tetris już przez trzy minuty może pomóc zmniejszyć ochotę na papierosy, alkohol, kawę, żywność, seks i sen, etc.
Tetris wymaga od gracza, aby odpowiednio ułożył różnokształtne klocki, aby spadając na dół ekranu utworzyły poziome linie (bez żadnych przerw) - im wiecej jednocześnie linii, tym więcej punktów zyskuje gracz.
Naukowcy z Uniwersytetu Plymouth i Queensland University of Technology w Australii zbadali zależność między graniem w Tetris i tendencją do sięgania po używki oraz opierania się innym zachciankom.
Do badań zaproszono 31 osób, które poprzez wiadomości tekstowe siedem razy dziennie informowali o swoich zachciankach. 15 uczestników miało przed raportowaniem zachcianek przez trzy minuty grać w Tetris na iPodzie.
Po siedmiu dniach badań okazało się, że po grze w Teris ochota na , , jedzenie, sen etc. zmniejszyła się o od 56 do 70 procent.
- Uważamy, że efekt Tetris ma miejsce, ponieważ pragnienia obejmują wyobrażanie sobie spożywania danej substancji lub oddawania się danej aktywności. Granie w ciekawą wizualnie grę, jak Tetris, angażuje procesy psychiczne, które wspierają obrazowanie; trudno wizualizować sobie coś i grać Tetris w tym samym czasie - mówią autorzy badań.
Chociaż ludzie grali średnio 40 razy, efekt wydawał się nie mijać. Odkrycie jest potencjalnie ważne, ponieważ działanie, które cechuje się pewną koniecznością zaangażowania, może dać korzyści w osłabianiu problemów z i wzmacnianiu woli np. w .
Wyniki badań opublikowano w magazynie Addictive Behaviours.