Strona głównaPasjeDobre wino według Polaków: czerwone, półsłodkie, francuskie i tanie

Dobre wino według Polaków: czerwone, półsłodkie, francuskie i tanie

Wino cieszy się w Polsce rosnącą popularnością i mimo, że nie jest jeszcze wybierane przez konsumentów tak często jak na zachodzie Europy, to o winie wiemy coraz więcej i coraz częściej szukamy go na sklepowych półkach. Wino jest jednym z najczęściej wybieranych przez Polaków alkoholi. Kupując je zwracamy uwagę przede wszystkim na kolor, smak i cenę. Ważne jest też jego pocodzenie.
Wino coraz bardziej popularne

© stokkete - Fotolia.comZ badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie firmy Lidl wynika, że wino jest obecnie jednym z najczęściej wybieranym przez Polaków alkoholi - aż 63 proc. z nich przynajmniej od czasu do czasu sięga po wino. Oczywiście nie jest ono tak popularne jak np. na zachodzie Europy, ale w ostatnich latach konsumpcja wina w Polsce stale wzrasta. Wśród konsumentów wina przeważają tzw. light userzy, ale już co czwarty badany przyznaje, że pije wino częściej niż kiedyś. Grupy konsumentów, które sięgają po wino najczęściej to kobiety, osoby w wieku 40-49 lat oraz osoby z wyższym wykształceniem. Spośród tych ostatnich, niemal połowę stanowią osoby regularnie spożywające wino.

Najlepsze wino to...

Jak pokazują wyniki badania, polscy konsumenci najczęściej sięgają po oraz półsłodkie. Aż 65 proc. Polaków kupujących wino wybiera wino czerwone. Po białe wino sięga natomiast co czwarty badany. Najrzadziej jako ulubione wskazywane są wina różowe. Co ciekawe - we Francji preferencje konsumentów wyglądają podobnie jak w Polsce. Wśród Francuzów najpopularniejsze jest wino czerwone, następnie wino białe, jednakże to wino różowe cieszy się w ostatnich latach dynamicznie rosnącą popularnością.

Za najlepsze uchodzą wśród Polaków , włoskie i hiszpańskie. Potwierdzają to dane zawarte w raporcie Euromonitor International, zgodnie z którymi od 2007 roku francuskie wina cieszą się w Polsce coraz większą popularnością - tym bardziej, że ich ceny nie są już tak wysokie jak niegdyś, a ich dostępność jest coraz większa. Badanie TNS Polska pokazuje jednak, że wielu Polaków nie potrafi powiedzieć, w których krajach produkuje się najlepsze wino - aż 21 proc. ankietowanych przyznało, że nie zna się na winach.

Spożycie wina rośnie, ale do Europy nadal nam daleko

Zgodnie z danymi zawartymi w tegorocznym raporcie organizacji Euromonitor International, statystyczny Polak wypija w ciągu roku prawie 3l wina (dane z 2011 r.), natomiast Francuz w tym samym czasie prawie 14 razy więcej. Mimo, że wino jest wybierane przez Polaków coraz częściej, obecny poziom jego spożycia w naszym kraju nadal należy do najniższych w Europie. Zgodnie z danymi Euromonitor International, podczas gdy w Polsce w 2011 roku sprzedano około 95 mln litrów wina, w analogicznym okresie we Francji sprzedano ponad 2 mld litrów tego trunku! Prognozy pokazują jednak, że wino będzie w Polsce coraz bardziej popularne.

Wino kupujemy raczej okazjonalnie

Kupując wino, polscy konsumenci przede wszystkim zwracają uwagę na jego rodzaj (wytrawne, pół- wytrawne, półsłodkie, słodkie) oraz na to, czy jest to wino czerwone, białe czy różowe. Na trzeciej pozycji plasuje się cena. Marka i kraj pochodzenia dla większości konsumentów wina mają mniejsze znaczenie.

Przeprowadzone badanie pokazuje także, że kupujemy wino głównie okazjonalnie (aż 42 proc. badanych), a tylko co trzeci konsument wina kupuje je regularnie - tj. przynajmniej raz w miesiącu. Częściej dokonują zakupu wina osoby do 40. roku życia oraz mieszkańcy dużych miast. Co ciekawe, choć to kobiety częściej piją wino niż mężczyźni, to właśnie panowie częściej je kupują. Przeważnie kupujemy wina w przedziale cenowym 20-29 zł (42%) oraz powyżej 30 zł (47%). Droższe wina kupują zazwyczaj osoby do 30. roku życia, lepiej wykształcone.

O serwowaniu wina musimy się jeszcze trochę nauczyć

Mimo, że ponad 40 proc. Polaków, którzy pijają wina ma świadomość jak należy je by wydobyć ich najlepszy smak i aromat, ich wiedza pozostaje na dość ogólnym poziomie. Ogranicza się ona, na co wskazują wyniki badania, zwykle do zasad dotyczących doboru kieliszków i temperatury trunku. Tylko co 10. Polak potrafi dobrać odpowiednie wino do posiłku.

Polscy konsumenci kupują najczęściej wina wyprodukowane ze znanych odmian winogron, takich jak: Cabernet Sauvignon, Merlot czy Chardonnay, a o wyborze konkretnego wina decyduje zwykle tylko jego smak. Niemniej jednak, gusta Polaków stają się coraz bardziej wyrafinowane.

Na kieliszek wina - w męskim towarzystwie

Jedno z pytań, na które odpowiadali uczestnicy badania, dotyczyło zaproszenia na kieliszek wina publicznie znanej osoby. Tu zdecydowanie wygrali panowie. Wśród osób, które wymieniali ankietowani prym wiódł , jednak wśród wytypowanych pojawili się także m.in. prezydent Bronisław Komorowski, premier Donald Tusk oraz Bogusław Linda.

Badanie "Poziom spożycia i zakupów wina wśród Polaków" przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie firmy Lidl. Badanie przeprowadzono metodą CATI, na grupie 1000 osób, w dniach 30 sierpnia - 6 września 2012.


Serwis świąteczny senior.pl

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Komentarze

  • 17:39:54, 11-10-2016 seniormark

    Tak jest Marek Kondrat to jedyna osoba z którą napiłbym się malucha i ma świetne winka u siebie w sklepie. Uwielbiam jego wina i winiarni balczewo też
  • 11:00:56, 11-10-2018 MariannaOkuninka

    Ja tam pijam wino praktycznie codzinnie. Jest bardzo zdrowe i przede wszystkim smaczne. Nie mogłam się powstrzymać od zakupu lodówki do wina, która mi świetnie służy.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Akademia Pełni Życia
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Hospicja.pl
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X